EK-LAN

Powered by Blogger.

Thursday, April 21, 2011

My 1st ever entry for joining GA Contest

written by ~warhans~ at 10:46 AM 0 responds Links to this post
Tak penah2nya join contest.. tp sbb dh kena paksa masuk jgk la.. ha ha.. jgn marah.. ni la contestnya...


Jawapannya mudah sahaja.. anak ketiga la.. hang nk celen aku kah? haha.. neway tahniah ye.. semoga semuanya slmt.. Insya Allah..

Futnot : Sapa-sapa yg berminat boleh la join. Sila layari link ini.. peace no war.. tiba2.. haha..

Wednesday, April 20, 2011

Milo Sejuk

written by ~warhans~ at 8:41 AM 3 responds Links to this post
Aku mmg peminum milo tegar.. kiranya kat rumah mesti kena ada stok milo.. kalau tak, rasa tak sempurna hidup.. haha.. exaggerate la tu.. tp mmg dlm erti kata lain, milo la minuman kegemaran aku no.1.. dani pn dah terjebak dh.. tiap2 hari nk minum milo.. huhu.. makin aktif la budak kecik tp mengaku besaq tu.. baru2 ni aku nmpk satu advertisement pasai milo sejuk.. wah menarik ni.. cuma tambah air sejuk ja dan dh bole minum.. slalu kalau nk minum milo mmg kena bubuh air panas.. kalau tak, nnti berketul2 milo tu & jd tak sedap.. ni la rupanya milo sejuk ni...


Aku dh siap beli dh.. <-- cepat sggh terpengaruh dgn iklan la ni.. yg bestnya siap dpt mug tu.. lagi la teruja nk beli..

my review : TERBAIK la.. 5 bintang dari 5 bintang.. mmg rasa mcm yg dlm van milo tu.. hehe.. tingat zaman sekolah rendah dlu.. slalu van milo mai sekolah.. zaman la ada lagi ka van milo p sekolah ek?

Futnot : nk tau dgn lbh lanjut pasai milo boleh ke sini dan sini...

Tuesday, April 19, 2011

10 Signs It's Time To Quit Your Job

written by ~warhans~ at 8:22 AM 0 responds Links to this post

Chances are if you are lucky enough to have a job, the thought of quitting sounds ridiculous. With the unemployment rate at an all time high, most people are thanking their lucky stars to be employed. But even in a bad economy some jobs are just not worth it. Are there any telltale signs you should be looking for when trying to decide if you throw in the towel? Here are ten signs to look for to determine if it's time to find a new job:

1. You Aren't Learning Anything New

Yes, you want to know how to do most of your job. But there are also things you want to be learning; otherwise you are not growing professionally. If you have stopped learning at work, it's time to find a job where you will learn new skills and grow professionally.

2. You Never Have a Day When You Wake Up Excited To Go To Work

If you wake up every morning Monday through Friday and never feel excited to go to work, that is a problem. It means you aren't enjoying your job and it is diminishing your quality of life. If you wake up every day and dread going to work, it's time to consider quitting your job.

3. You Spend More Time Surfing the Web Than Doing Your Job

When you are at work, you are supposed to be productive. Otherwise, it's a waste of your time and the company's money. If you are bored and surfing the web most of your work day, you may want to think about looking into job options where you'll get more stimulation and responsibilities.

4. You Don't Like Most of Your Coworkers

There are always one or two coworkers in the office that most people can't stand. But if you don't like most of your coworkers, chances are your days aren't very enjoyable because you have to work with them day in and day out. If you can't stand most of your coworkers, it's time to think about finding a company whose employees you mesh with better.

5. You Aren't Making Enough Money to Pay Your Bills

If you are working your butt off and not getting paid enough to pay your bills, you might be overqualified and underpaid for your position. Go find a job that pays what you deserve.

6. You Spend Time Looking For Other Jobs

If you are spending time looking for other jobs while you are on the clock, it's obvious you want to leave your job. So keep looking for new jobs and as soon as you find a good one, take it and run.

7. You Haven't Gotten a Raise in the Last Two Years

If you work hard and benefit the company you work for, you deserve to be rewarded for that. If your boss hasn't given you a raise in the last two years, ask for one. If he or she says no, get out now.

8. Your Boss Sucks

Sometimes bosses suck. But if your boss sucks all the time and takes advantage of your time, it's time to find a new job.

9. The Company Isn't Doing Well

This sign varies from company to company. You must keep in mind that we are in a recession and if sales are down but the company isn't in jeopardy, this sign may not apply to you. However, if business is down to the point where it looks like the company is going to go under, start looking for a new job NOW!

10. You are Stressed All the Time

You are supposed to enjoy life, not be stressed out all the time. If you spend most of your days stressed about everything that going on at work, you are not at the right job.

Futnot : thanks to mrsbobo for dis 'cool' article.. hehe..

Monday, April 11, 2011

March 2011

written by ~warhans~ at 4:24 PM 0 responds Links to this post
DANI
- age : 2 years n 7 months @ 18/03/2011
- suka sgt mkn ubat.. adik dia yg batuk + selsema, dia yg nk mkn ubat.. siap ckp nk mkn ubat.. bila ckp dia tak batuk, mana leh mkn ubat, dia pn buat2 la batuk..
- lps adik dia batuk, tgk2 dia pn batuk balik.. time mlm je.. siap ada kahak lagi..
- tiap2 hari nk main lego.. tp sblm main, mesti dia tanya, kakak nk main boleh? bila ckp kat dia, kalau nk main, nnti kena kemas balik.. dia mesti jawab ok.. pastu nnti nk mengemas, kdg2 ok, kdg2 buat byk akal.. yg tak thn, siap ckp kakak penat.. ibu tlg la.. sabo ja la..
- pandai dh nk berhias.. siap nk pakai rantai, cekak ngan gelang.. pastu suh ikat rambut.. brg2 dia semua dia simpan dlm beg nk bw p taska.. siap ckp lagi kena simpan, nnti kawan ambil..
- ada skali ajar dia sapu sampah.. sapu kelkatu.. beria2 dia sapu.. la ni kalau nmpk je kelkatu sibuk la p amik penyapu dlm stor nk sapu.. rajin sggh...


DINA
- age : 1 year n 1 month @ 07/03/2011
- dh mula dok meniti kat dinding2.. suka sgt la nk berdiri.. nk berjalan tp kena pegang tangan dia.. bila pegang tgn dia, syok ja dia.. ada la jgk 2-3 langkah jln.. tp dia tak berapa berani lagi nk jln sendiri..
- jenis tak sabar kalau lapar.. selagi tak bg mkn, dok bunyi la.. mmg kena dok standby biskut2 la kat dia.. pastu pantang sggh nmpk org mkn, semua dia nk..
- batuk dan selsema.. tp tak teruk sgt..
- hantar dia ke taska 3 hari sbb nanny dia mintak cuti.. kesian jgk.. tp nk wat camana? tiap2 hari nangis.. hari ke-2 tu, tghari p amik dia.. sedih je muka.. nmpk2 aku terus nangis.. sbbnya dia tak mau kat org yg dia tak kenal...
- 22/03/2011 - baru p cucuk utk 5 bulan.. sian dia.. nk wat camana kan? klinik yg slalu p tu asyik tak dak stok ubat jer.. last2 tukar klinik lain.. ok je dia.. tak demam apa.. Alhamdulilah.. time cucuk je, nangis, pastu ok la.. makin aktif lagi..
- berat baru 6.5 kg.. sgt2 ringan.. baru naik 3 kg sejak lahir.. umur dh setahun dh pn.. tak pa la.. nk wat camana kan? takkan nk bg minum weight gain kot.. ha ha..
- gigi tumbuh lagi satu.. kat atas plak..
- ada satu mlm tu, dia dok minum susu.. pastu dh tak mau tdo, marah la kat dia.. sekali dia nangis beria2.. terbatuk2.. kelam kabut angkat.. rupa2nya nk muntah.. hbh semua benda dia mkn kuar.. tak hancur lak.. patut pn nangis sakan.. terkejut gak..
- 2 mlm berturut2 lps tu, muntah lagi.. rupanya nk demam.. demam panas lak.. jenuh dok jaram kepala dia.. esok tu siap EL nk bw p klinik.. skali banjir plak.. xleh nk p ambil ubat la.. bg ubat yg dok ada je la.. lusa tu baru p ambil ubat.. Alhamdulilah pas tu baik dh demam dia..

Friday, April 8, 2011

Just hang up....

written by ~warhans~ at 8:33 AM 0 responds Links to this post
Futnot: cuba try test tgk..

Thursday, April 7, 2011

Adakah Kita Bertemu Dengan Orang Yang Salah?

written by ~warhans~ at 3:11 PM 0 responds Links to this post

Terkadang kita terfikir :

Adakah kita bertemu dengan orang yang salah?

Teman sekerja yang tak 'ngam'?

Kawan - kawan sekolah atau universiti yang tidak boleh nak buat geng study?

Housemate yang menyakitkan hati (sebab tak pandai membasuh pinggan, bercakap menggunakan kata-kata yang pedas, dan sebagainya) ?

Ataupun kekasih yang tiba-tiba dirasakan tak serasi?

(atau mungkin juga adik beradik, keluarga yang kita tidak boleh fahami perangai mereka?)

((ingat, entry ini bukan hanya untuk cinta-cinta sahaja, okey?))

Kerana hakikatnya, kita akan bertemu dengan ramainya manusia yang menjengkelkan hati kita, dan sangat sukar untuk kita bersama dengan mereka.

Pelbagai ragam dan karenah manusia yang dapat kita temui di dunia ini.

Kerana berlainannya manusia itu adalah untuk apa .....

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍ۬ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَـٰكُمۡ شُعُوبً۬ا وَقَبَآٮِٕلَ لِتَعَارَفُوٓاْ‌ۚ إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." - [Al Hujurat: 13]

Untuk lita'arafu..

Untuk berkenalan. Untuk mengetahui, memaknai manusia lain.

Untuk menyedari betapa beruntungnya kita, mahupun rendahnya kita berbanding manusia lain.

Untuk kita sering berlumba-lumba menggapai taqwa tanpa membeza-bezakan manusia lain.

Namun, tentu kita akan bertemu dengan manusia yang tidak serasi dengan kita serta berlainan segalanya.

Sehingga sekecil-kecil perbezaan kita menjadi besar dan dijadikan hujah untuk menjauhkan diri, apatah lagi terkadang sehingga memutuskan silaturrahim.

Walaupun diri kita dengan dia, satu aqidah, satu kefahaman dan satu cinta pada Allah..

Dan kita bertanya, mengapa diri kita dan dia, begitu jauh sekali?

Di situlah, kita kena sentiasa berusaha untuk mencari titik persamaan...

Kita takkan pernah bertemu dengan orang yang salah.

Takkan!

Kerana Allah telah menakdirkan setiap saat dan inci dalam kehidupan kita.

Setiap takdir itu merupakan satu ketetapan Allah buat kita, merupakan sesuatu yang terbaik buat kita.

Dan setiap manusia yang kita temui itu, tentu memberikan makna sesuatu pada kita.

Walaupun banyaknya kejengkelan hati kita pada dia.

Namun, tentu sebenarnya mereka yang 'salah' itu sendiri banyak mengajar kita: 'akan kekurangan diri kita sendiri.'

Bukankah seorang musuh itu terkadang lebih jujur daripada seorang sahabat sejati, yang dipetik dari kata-kata hikmah Arab.

Setiap jodoh dan pertemuan tentunya telah ditetapkan oleh Allah,

Untuk kita belajar sesuatu darinya.

Tak pernah kita bertemu dengan orang yang salah ... semua yang kita temui adalah stesen-stesen perhentian untuk mengutip hikmah, buat bekalan di dalam perjalanan.

Percayalah, kadang-kadang di awal pertemuan akan banyak berlaku perkelahian, salah faham dan ketidak seragaman.

Namun masa akan mengambil alih, memberi peluang makna kefahaman masuk ke dalam jiwa kita yang jernih.

Kerana kita pada hakikatnya, punya hati yang satu, matlamat yang satu, dan tentu cinta yang satu, hanya kepada Allah.

Ikatan hati manakah lagi yang paling kuat selain dari Allah?

Kerana itu, di setiap perselisihan, mahupun ke tidak serasian, kembalilah semula kepada apa yang akan dapat menyatukan kita.

Itulah dia Allah.

Kerana dihitung perbezaan-bezaan, memang akan semakin menjadikan hati kita jauh.

Namun, those does not matter, sebab Allah sahaja yang membinakan hati kita Insya-Allah.

And He Knows best.

Wallahua'lam.

Bersabar, dan teruslah berdoa.

Allah itu pasti menetapkan sesuatu yang terbaik buat kita, jika kita benar-benar yakin akan Dia..

Futnot : Copy terus dari SINI.. interesting article
 

:: Life Is Not A Fairy Tale :: Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez