EK-LAN

Powered by Blogger.
Showing posts with label health. Show all posts
Showing posts with label health. Show all posts

Friday, October 17, 2014

:: Demam campak melanda ::

written by ~warhans~ at 5:04 PM 0 responds
Cuti - mmg best
Cuti - jaga org sakit - kurang best
Cuti - sakit dan kena jaga org sakit - teramatlah tak best...

bulan mei ritu dani kena campak..
diikuti ngn dina..
dan diikuti ngn aku...
nangis...

 22/5/2014
- dani dikesan kena campak..
- cikgu tadika call bgtau suh mai amik..
- dia ada tnjk mcm bintik2..
- aku kan blur.. ingt kena gigit nyamuk ja..
- sekali campak..
- shame on you..
- bw balik dani..
- dok umah..
- bertapa la kat umah berminggu
 3/6/2014
- dina plak kena
- mcmana tak kena.. dh asyik menyendeng kat kakak dia. bg warning pn dia tak heran.. siap ckp adik nk bintik2 jgk..
7/6/2014
- aku pn dh mula seram sejuk..
8/6/2014
- p klinik.. doktor kata kemungkinan campak.. tp tak pastu.. walaupun dh penah kena, mgkin bole kena lagi.. sbb i kan baik hati.. dok bg mandi depa, buh bedak sejuk.. last2 terjangkit..
- mula naik bintik2
9-13/6/2014
- MC seminggu uols.. bab mc syok la.. bab kena campak tak syok.. kena mandi ngn daun kekabu, tidur atas daun semambu.. renyahnya...
16/6/2014
- start kerja
18/6/2014
- dani start p tadika..
23/6/2014
- dina pn dh mula p tadika balik..

kesimpulan dari kejadian itu, aku belajar byk la pasai menguruskan org yg demam campak.. termasuk la diri sendiri... google + tanya petua2 kt org.. ni aku list apa yg aku tau...

PETUA
1. Minum air nyiur @ air kelapa muda.. tujuan nk bg bintik cepat keluar dan cepat lega..
2. Makan sup ayam.. kira terus expert la buat sup ayam.. sebulan keja dok masak sup.. sampai jemu la dani mkn.. sbb dia kena dlu.. so dia la start mkn.. smpai la ke ibunya kena.. 
2. Mandi dgn air kekabu.. ramas daun tu, campur ngn air.. mandi lagi kerap lg elok..
3. Tidur atas daun semambu.. kalau rasa gatal, ikat daun tu pastu ketuk2 kt tmpt gatal.. kononnya nk bg kurang gatal la.. tp aku rasa gatal jgk.. jenuh tahan..
4. Letak bedak sejuk kat bintik2.. bg sejuk dan bg ilang parut.. 

PANTANG LARANG
1. Jgn bg kena hujan.. nnti parut tak ilang..
2. Jgn mkn benda berminyak.. nnti lagi rasa gatai.. sbb tu keja mkn sup ja..
3. Jgn makan kicap.. nnti hitam kat parut.. yg ni aku kompius.. tp ikut jgk la..
4. Jgn mandi laut selama 6 bulan.. alamak camana nk p langkawi ni.. haih susah hati la jgk..

KESAN DEMAM CAMPAK
1. Dani - terus tak pakai pampers.. walaupun tdo mlm.. sbbnya masa kena campak tu mmg sakit kalau pakai pampers.. terus tak pakai dh.. sep duit :-p
2.  Dina - tak yah p tadika sebulan.. kakak demam, dia tak p.. dia demam of coz la tak p.. ibu dia demam pn dia tak p.. happy sggh la.. bab pampers mmg kena pakai jgk la.. esp bila tdo.. tak pa la setakat sorang ja nk kena beli pampers.. skali beli tahan la 2 bulan.. hehe.. kedeks sungguh..
3. Aku - dpt la mc seminggu.. bukan senang nk dpt mc.. kena p klinik 2 kali tu.. sekali bg 3 hari ja.. kena p len kalau nk sambung.. mmg polisi klinik swasta mcm tu.. tak leh lbh 3 hari..

dani.. tak teruk sgt..

dina.. putih sgt sampai nmpk merah2 tu..





buh bedak sejuk.. tdo atas daun semambu..

nk lega dh skit..

sup ayam yg menjadi makanan utama..

air yg campur dgn daun kekabu.. kena ramas dlu daun tu smpai kuar air dia.. pastu buat air mandi..




ni la daun semambu.. kalau tak kena campak, mampuih aku nk tau camana ropa daun ni..

letak atas tilam.. tdo atas ni terus..

ikat camni.. pastu ketuk2 la kat tmpt gatal tu..

- pejam celik pejam celik dh bulan Oktober.. cepat sggh masa berlalu.. padahal entry ni aku dh draf sejak bulan Jun lg.. nmpk sgt la not a full time blogger.. byk peristiwa sebenarnya yg jd.. nnti2 la up entry len.. tu pn kalau rajin.. kalau tak rajin, jumpa lg thn dpn.. haha.. semoga panjang umur.. murah rezeki.. eh terwish plak tiba2..

Wednesday, January 19, 2011

Aedes --> Denggi --> Fogging

written by ~warhans~ at 11:11 AM 0 responds

Last week ada buat semburan asap a.k.a fogging kat tmn aku.. bila dirisik2 rupa2nya mmg dh ada 7 kes denggi kat kawasan tu.. menakutkan la.. setakat hari ni dh 3 kali buat fogging.. tp apa yg aku perasan 1st day after fogging, nyamuk2 dh tak dpt dikesan.. mati dh kot.. tp masuk ke 2nd day, ada balik.. mai mana tak tau la.. cepat betul membiak.. selalu b4 p keja, aku akan start enjin kereta dlu.. biar panas dlu.. kalau buka pintu kereta pastu tak tutup, nnti beribu2 nyamuk la join nk p keja skali.. jenuh la dok menghalau sambil pegang stereng.. fuh.. sgt2 berbahaya.. aku pn heran gak takat mana la keberkesanan fogging ni.. takat yg aku search ni info yg aku dpt.. ambil dari sini..

Semburan Kabus (fogging) Bagi Kawalan Denggi

Diterbitkan oleh :
Cawangan Penyakit Bawaan Vektor
Jabatan Kesihatan Negeri Kedah Darul Aman
Kementerian Kesihatan Malaysia

Semburan Kabus
Denggi disebabkan oleh virus yang boleh berjangkit apabila seseorang (yang membawa dan mengandungi virus denggi dalam darahnya) digigit oleh nyamuk Aedes. Virus-virus denggi ini akan terlekat pada jarum pada mulutnya. Kemudian nyamuk Aedes tersebut pula menghisap darah individu yang lain sambil memindahkan sebahagian virus denggi yang berada pada jarum mulutnya itu.

Jenis Semburan Kabus
Semburan kabus dilakukan dengan mesin yang menggunakan bancuhan racun serangga yang sesuai. Jika berlaku kes demam denggi di mana-mana kediaman, semburan kabus akan dilakukan dengan jarak 200 meter di sekeliling rumah pesakit dengan menggunakan mesin Thermal Fogger. Jika kejadian wabak denggi (jangkitan) yang berlaku, seluruh kawasan berkenaan perlu dibuat semburan kabus dengan menggunakan mesin Ultra Low Volume (ULV) yang diletakkan di atas kenderaan atau di atas ULV carrier.

Waktu Yang Sesuai Untuk Melakukan Semburan Kabus
Semburan kabus hendaklah dilakukan pada waktu awal pagi atau petang (senja) dengan mengambil kira masa kemuncak aktiviti gigitan nyamuk Aedes dan keadaan cuaca yang sesuai untuk melakukan semburan. <-- patut pn selalu datang waktu aku balik dari opis.. ingatkan sbb depa tau time tu org dh balik keja dan baru ada org kat rumah.. ha ha.. buat spekulasi sendiri...

Kekerapan Semburan Kabus
Semburan kabus akan dilakukan apabila dilaporkan kejadian kes denggi dalam tempoh 24 jam dan 7-10 hari berikutnya. Dua pusingan semburan ini dilakukan berdasarkan kitaran hidup nyamuk Aedes selama seminggu dan pengeraman virus dalam badan nyamuk lebih kurang 10 hari berikutnya. Semburan kabus pencegahan boleh dilakukan mengikut kriteria bagi mencegah berlakunya kes denggi yang baru di kawasan tersebut.

Tindakan Yang Anda Perlu Lakukan Semasa Semburan Kabus

1. Semburan Kabus Thermal Fogger
- Semua hendaklah mengisingkan premis, termasuk binatang peliharaan
- Menutup semua tingkap dan pintu yang menghala keluar kecuali pintu hadapan
- Membuka semua pintu bilik dalam rumah
- Menutup atau menyimpan bahan makanan dalam peti ais atau almari
- Mematikan api dapur dan menutup baling gas atau bahan yang mudah terbakar

2. Semburan Kabus Ultra Low Volume (UL)
- Mambuka pintu dan tingkap supaya racun serangga dapat masuk ke dalam rumah
- Menutup atau menyimpan bahan makanan dalam peti ais atau almari

Langkah Keselamatan
Racun serangga yang digunakan untuk semburan kabus adalah selamat bagi manusia, haiwan dan alam sekitar. Walaubagaimanapun, langkah keselamatan perlu dilakukan dengan :
- Elakkan diri daripada terdedah kepada kabus semburan
- Cuci tangan, basuh muka, mandi dan menukar pakaian selepas semburan dijalankan
- Segera dapatkan rawatan jika disyaki keracunan racun serangga

Futnot : org lain bila time fogging semua melepak kat luar rumah.. aku dok dlm kereta ngan dani dan dina.. sbbnya dani takut bunyi fogging tu.. + org yg fogging tu ber'mask' smpai tak nmpk apa kecuali mata sahaja.. ha ha.. bila aku bukak pintu kereta nk kuar je mesti dia ckp tutup2.. ada lagi.. ada lagi..

Tuesday, November 23, 2010

Jadual jantina anak

written by ~warhans~ at 8:24 AM 0 responds
Dpt emel pasai ni kelmarin .. menarik2.. cuba tgk kt bwh...


nmpk tak? nmpk tak? kalau tak nmpk mmg tak lama la.. ;-p

Futnot : betul @ tak, Wallahualam.. kita hanya boleh merancang..

Thursday, September 30, 2010

Pinggangku yg sakit..

written by ~warhans~ at 12:14 PM 0 responds
i dunno y
letli asyik sakit pinggang ja
nk kata p**i** nope
nk kata angkat benda berat pn nope <-- dukung dani kira benda beratkah?
nk kata kesan ubat bius takkan cepat sgt kot. baru brapa thn.
is it wrong posture when seated?

y? y?
HELP HELP...

 

:: Life Is Not A Fairy Tale :: Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez