EK-LAN

Powered by Blogger.
Showing posts with label tips. Show all posts
Showing posts with label tips. Show all posts

Tuesday, January 19, 2016

:: Tips Mudah Menyusun Buku Sekolah ::

written by ~warhans~ at 3:55 PM 0 responds
cara ni aku dpt dari fb.. ramai yg share pasai camana nk susun buku-buku sekolah anak... thn lps dani darjah 1.. mmg aku biaq ja dia susun sendiri buku.. tgk jadual pastu pandai2 la bw apa yg nk belajar esoknya.. tp dia slalu buat lmbt2.. suh susun buku pn amik masa smpai sejam lbh.. jenuh bising.. tak tau apa bendanya yg dia belek sgt.. bila musim sekolah nk bermula, ada la jumpa tips2 menguruskan buku sekolah.. tima kasih la kpd tuan punya idea.. byk membantu mencepatkan proses menyusun buku dlm beg sekolah..

Cara 1
- beli sticker warna warni..
- tulis hari isnin - jumaat..
- tgk jadual.. mata pelajaran dan hari mata pelajaran diajar..
- lekat sticker hari kt buku2 yg berkaitan..
- so tiap2 hari tgk je sticker.. tak perlu tgk jadual dh..

Cara 2
- beli pocket file.. tak yah yg mahal2.. besa2 ja..
- satu mata pelajaran satu fail..
- masukkan buku teks, buku aktiviti dan buku latihan dlm fail mengikut mata pelajaran..
- so bila nk susun dlm beg, cuma amik fail ja.. tak perlu nk belek tiap2 buku dh..

lekat sticker mcm ni

sticker kena warna warni.. baru senang nk tgk..

tagging mata pelajaran kat fail.. masukkan semua buku berkaitan dlm fail..

tak kisah fail mcm ni ka atau pn jenis zipper.. time nk beli tu jenis zipper dh habis..
agaknya ramai dh kot tau cara ni.. tu pakat membeli fail..

sj ja beli fail frozen.. sbb ni paling murah.. haha..kita tggu brapa lama leh tahan.. 

Friday, January 8, 2016

:: Cara Menyimpan Duit ::

written by ~warhans~ at 1:16 PM 1 responds
sebelum ni aku ada cita pasai tips menyimpan duit. bole tgk kat SINI. kesimpulannya ada satu ja cdgn yg aku tulis tu tak terbuat lg iaitu simpan emas. thn ni mgkin kena masuk dlm target jgk. ok utk kali ni nk cita cara aku simpan duit dlm tabung plak. baru2 ni mmg ada viral pasai tip menyimpan duit.. siap letak tabung2 lagi. actually aku mmg dh buat dh. tp tak penah post pn kat mana2. meh kita kaji tiap2 tabung tu..

yg sebelah kiri sekali tu bukan tabung maggi na..tu mmg maggi. sj ja letak situ nk bg nmpk cantik gambar tabung ni. nmpk mcm piramid pn ada.. bole gitu?

1. Tabung Wirdani
- tabung ni utk semua duit kakak. skrg ni kalau ada ja duit yg org bg kat dia terus letak dlm tabung ni. pastu tiap2 hari dpt jgk duit belanja p sekolah. sblm ni RM1 sehari. skrg dh darjah 2, abah dia bg RM2. belen duit tu masukkan ja dlm tabung ni. kdg2 mmg tak beli apa pn. so masukkan ja semua termasuk la duit syiling.

2. Tabung Wardina
- sama mcm tabung Wirdani. semua duit yg adik dpt, masukkan dlm tabung ni. agak2 dh byk masukkan dlm akaun Tabung Haji

3. Tabung Foreign Currency
- tabung ni utk simpan semua duit dari negara luar. mn2 duit negara luar yang lbh lps p melancong letak dlm tabung ni. takat la baru ada riyal, peso, US dollar ngn baht. pasni kena melancong p negara lain la plak. baru variety skit.

4. Tabung Syiling
- of coz la utk buh syiling. hehe. kalau rs mcm dh berat sgt. bw2 la p simpan dlm Tabung Haji. hujung thn kalau betul2 simpan semua leh dpt beratus2 jgk.

5. Tabung Weekly
- yg ni aku ada mention sblm ni. 52 week money challenge. thn 2015 aku berjaya capai target 1/10/2015. kira awai jgk la dh leh capai target. ni makin semangat nk simpan utk 2016 plak. jadual kat bwh ni sekadar panduan. ms hujung2 kita leh cepatkan simpanan. tu bole capai target awal tu.

bukti menyimpan.. siap highlight setiap kali buh dlm tabung
teringin nk simpan guna jadual ni.. tp agak jenuh la.. 

6.  Tabung RM5 dan RM20
- khas utk duit kertas RM5 dan RM20. sblm ni mmg aku kumpul RM5 ja. pastu rs baik simpan RM20 jgk sbb jarang dpt duit RM20. dlm tabung ni yg byknya RM5 la. RM20 tu tak byk sgt. thn lps dlm tabung ni leh dapat dekat2 RM800 jgk. lps la jgk nk membeli handbag idaman. haha. tak beli pn. slalunya masuk dlm Tabung Haji ja.

7. Tabung Kambing 2016
- baru diwujudkan selepas raya haji thn 2015. sbbnya tiap2 tahun mmg buat korban seekor kambing. harga kambing cecah RM700. so terus decide nk wujudkan tabung kambing. sehari letak RM2. by the time raya haji thn ni inshaa Allah leh kumpul RM700 lbh. tak yah susah2 nk korek duit dlm akaun mcm thn lps.

8. Tabung Recycle
- tabung ni pn baru jgk wujud. hobi aku skrg kumpul botol plastik, kertas, kotak, tin. kumpul byk2 pastu jual. segala benda yg dh tak guna semua aku juai.cth bateri kereta (RM10 jgk bole dpt), basikal dina yg dh rosak. (RM3 ja.. dia kira besi.) soket letrik yg dh rosak pn aku juai. bw ja benda-benda yg tak mau guna dh tu pastu tanya depa amik dak. duit jualan masuk dlm tabung ni. tp yg ni mmg lmbt la nk membiak. nk kumpul plastik 1 kg pn berbulan2. harga jualan yg terbaru plastik 70 sen sekg. kertas 25 sen. besi 50 sen. tabung ni mmg takkan usik la dlm jangka masa panjang.

diharapkan thn 2016 ni, aku masih terus bersemangat utk menyimpan duit seperti tahun lps. dgn izin Allah.



Wednesday, January 28, 2015

:: Tips Menyimpan Duit ::

written by ~warhans~ at 2:54 PM 0 responds
Memandangkan kita dh masuk thn baru ni, meh la kita up satu entry. awal2 thn ni kena letak entry yg merupakan motivasi utk diri sendiri.. hehe.. kira mcm azam thn baru la.. nk cita pasai tips menyimpan duit.. rasanya semua org ada cara masing2 nk simpan duit aka menabung.. ok aku cita cara aku la.. kot2 ada nk ikut, dipersilakan..

1. Simpan RM5 atau bahasa duit dipanggil si hijau :-)
- cara ni aku dh penah cita sebelum ni.. setiap kali kita spend dpt baki duit RM5 sila simpan dlm satu bekas.. agak2 dh byk p simpan dlm bank or tabung haji.. jgn p korek balik dan guna plak.. dh masuk tabung dilarang amik balik.. 

2. Simpan syiling
- cara lbh kurang sama ngn simpan si hijau.. tp yg ni simpan syiling.. yg ni lmbt sikit la nk jd byk.. tp tak pa.. sikit2 lama2 jd bukit.. kan kan..

3. Potongan gaji
- cara paling mudah, potong gaji siap2 utk simpanan.. mcm aku potong gaji masuk dlm tabung haji.. utk anak2 pn dh siap potong..nnti2 duit depa lg byk dari duit mak depa.. haha..tujuan simpan dlm tabung haji ni bukan apa.. sbb susah nk bw kuar.. kena p tabung haji, kena isi borang.. kalau simpan dlm bank.. ada kad atm.. kang terbw kuar plak.. bahaya.. 

4. Melabur
- terpulang la nk melabur kat mana.. jgn melabur skim cepat kaya dh la.. mcm aku buat pinjaman byr bulan2.. tp duit tu tak amik.. melabur selama 25 thn.. nnti bila dh smpai masa.. leh la dpt pulangan.. selalunya kalau melabur ni mmg akan amik masa nk dpt balik.. tak dak jln pintas yer.. kena ingt tu..

5. Kad kredit
- byk tips aku bc suh potong dua kad kredit.. tp bg aku tak salah guna kad kredit.. aku still guna utk byr bil2 guna online banking.. sebenarnya nk collect point pastu nnti leh tukar brg..kan ke tu langkah berjimat jgk.. tak yah beli, redeem point.. ada tpnya kalau nk guna kad kredit.. limit siap2 byk mn guna.. dan mesti bayar on time.. jgn bayar sikit2.. mcm aku byk mn guna, byk tu jgk aku akan bayar..so sebenarnya tak berhutang pn.. kena betul2 strict bab kad kredit ni.. jgn terlbh guna sudah la.. kang tak mampu nk bayar lak..

6. Main kutu 
- main kutu ni sebenarnya nk bg disiplin dlm menyimpan duit ja.. duit sendiri jgk.. cuma kita dh tetapkan siap2 brapa nk simpan dlm sebulan.. mcm aku main bole pilih bulan brapa nk.. aku pilih bulan nk bayar road tax kereta, raya dan hujung thn.. so tak perlu la pening2 nk kumpul duit ms nk bayar duit road tax.. guna duit kutu ja.. pastu raya dh tau dh.. mesti guna duit byk.. so guna la duit kutu.. last skali hujung thn.. masa ni la ada Year End Sale.. duit kutu ada.. apa susah.. kalau nk shopping time ni mmg sesuai sgt2.. kalau tak mau pun, duit tu leh simpan p jln2.. hehe..

ok semua yg kat atas tu mmg aku dh buat dh.. so thn ni aku bercadang nk try lg cara2 kat bwh ni..

1. simpan emas
- target sebulan 1 gram gold bar.. mcm kita semua tau la.. duit akan susut nilai kalau kita simpan lama2.. tp emas selalunya akan naik harga.. so kalau kita simpan sebulan 1 gram dlm setahun leh dpt 12 gram.. kalau terdesak2 leh la jgk juai emas time dia tgh naik harga..

2. 52 week money challenge
- ha ni ada satu lg cara paksaan utk menyimpan duit.. bole google tgk.. kalau betul2 istiqomah ujung tahun bole dpt seribu lbh tu.. ok la kan? dari tak dak langsung.. ada byk cara nk buat.. aku start dari byk ke sikit.. maksudnya mggu pertama RM52 dan makin menurun dari seminggu ke seminggu smpai la mggu terakhir bulan Disember nnti akan jd RM1.. bagi aku awal2 thn ni kita tgh semangat nk menyimpan.. so better letak byk dlu dan makin lama makan sedikit.. so tak terasa sgt bebannya nnti.. harap2 berjaya smpai ujung tahun ni.. leh refer kat SINI kalau nk tgk template.. bole pilih mn2 yg berkenan di hati.. jgn lupa setiap kali dh simpan, sila highlight.. so senang nk trace.. tak dak la lupa byk mn dh ada dlm tu.. satu keja plak nk kira balik semua duit dlm tabung tu..

3. Bayar bil secara berlebihan
- yang ni aku dpt idea dari SINI... tgk yg no. 3..  cthnya kalau bil astro RM80.. bayar RM100.. bayar je dgn jumlah yg sama walaupun bil dh negatif.. so bila ujung thn, tak perlu lah nk bayar lg sbb bil dh jd negatif.. so jumlah duit utk bayar bil bg bulan tu bole la simpan.. kalau bole apply utk semua jenis bil.. mcm aku bil astro, bil letrik, bil internet.. so target ujung thn, semua bil jd negatif dan tak perlu risau dh bil tertunggak.. satu lg pesanan, pastikan bayar bil secara online.. senang kita nk rekod..

Akhir sekali jgn lupa bersedekah.. tak perlu byk pn.. RM10 pn bole.. sedekah tak susah pn.. beli kuih ptg2 jamu kwn opis pn dh kira sedekah dh..bg sumbangan banjir, bg derma utk org yg nk kena wat pembedahan, bg derma buat sekolah/masjid, beli mknn yang dijual oku.. mcm2 bentuk sedekah kita leh bg.. tp yg paling wajib sekali kena hulur kat parents dlu.. setiap bulan pastikan bagi kat depa.. jgn skip langsung.. ingt sedekah takkan memiskinkan kita.. yg penting kena ikhlas kerana Allah..

belanja gambar duit.. bg semangat nk simpan duit.. hehe.. image googled.. 


Friday, October 17, 2014

:: Demam campak melanda ::

written by ~warhans~ at 5:04 PM 0 responds
Cuti - mmg best
Cuti - jaga org sakit - kurang best
Cuti - sakit dan kena jaga org sakit - teramatlah tak best...

bulan mei ritu dani kena campak..
diikuti ngn dina..
dan diikuti ngn aku...
nangis...

 22/5/2014
- dani dikesan kena campak..
- cikgu tadika call bgtau suh mai amik..
- dia ada tnjk mcm bintik2..
- aku kan blur.. ingt kena gigit nyamuk ja..
- sekali campak..
- shame on you..
- bw balik dani..
- dok umah..
- bertapa la kat umah berminggu
 3/6/2014
- dina plak kena
- mcmana tak kena.. dh asyik menyendeng kat kakak dia. bg warning pn dia tak heran.. siap ckp adik nk bintik2 jgk..
7/6/2014
- aku pn dh mula seram sejuk..
8/6/2014
- p klinik.. doktor kata kemungkinan campak.. tp tak pastu.. walaupun dh penah kena, mgkin bole kena lagi.. sbb i kan baik hati.. dok bg mandi depa, buh bedak sejuk.. last2 terjangkit..
- mula naik bintik2
9-13/6/2014
- MC seminggu uols.. bab mc syok la.. bab kena campak tak syok.. kena mandi ngn daun kekabu, tidur atas daun semambu.. renyahnya...
16/6/2014
- start kerja
18/6/2014
- dani start p tadika..
23/6/2014
- dina pn dh mula p tadika balik..

kesimpulan dari kejadian itu, aku belajar byk la pasai menguruskan org yg demam campak.. termasuk la diri sendiri... google + tanya petua2 kt org.. ni aku list apa yg aku tau...

PETUA
1. Minum air nyiur @ air kelapa muda.. tujuan nk bg bintik cepat keluar dan cepat lega..
2. Makan sup ayam.. kira terus expert la buat sup ayam.. sebulan keja dok masak sup.. sampai jemu la dani mkn.. sbb dia kena dlu.. so dia la start mkn.. smpai la ke ibunya kena.. 
2. Mandi dgn air kekabu.. ramas daun tu, campur ngn air.. mandi lagi kerap lg elok..
3. Tidur atas daun semambu.. kalau rasa gatal, ikat daun tu pastu ketuk2 kt tmpt gatal.. kononnya nk bg kurang gatal la.. tp aku rasa gatal jgk.. jenuh tahan..
4. Letak bedak sejuk kat bintik2.. bg sejuk dan bg ilang parut.. 

PANTANG LARANG
1. Jgn bg kena hujan.. nnti parut tak ilang..
2. Jgn mkn benda berminyak.. nnti lagi rasa gatai.. sbb tu keja mkn sup ja..
3. Jgn makan kicap.. nnti hitam kat parut.. yg ni aku kompius.. tp ikut jgk la..
4. Jgn mandi laut selama 6 bulan.. alamak camana nk p langkawi ni.. haih susah hati la jgk..

KESAN DEMAM CAMPAK
1. Dani - terus tak pakai pampers.. walaupun tdo mlm.. sbbnya masa kena campak tu mmg sakit kalau pakai pampers.. terus tak pakai dh.. sep duit :-p
2.  Dina - tak yah p tadika sebulan.. kakak demam, dia tak p.. dia demam of coz la tak p.. ibu dia demam pn dia tak p.. happy sggh la.. bab pampers mmg kena pakai jgk la.. esp bila tdo.. tak pa la setakat sorang ja nk kena beli pampers.. skali beli tahan la 2 bulan.. hehe.. kedeks sungguh..
3. Aku - dpt la mc seminggu.. bukan senang nk dpt mc.. kena p klinik 2 kali tu.. sekali bg 3 hari ja.. kena p len kalau nk sambung.. mmg polisi klinik swasta mcm tu.. tak leh lbh 3 hari..

dani.. tak teruk sgt..

dina.. putih sgt sampai nmpk merah2 tu..





buh bedak sejuk.. tdo atas daun semambu..

nk lega dh skit..

sup ayam yg menjadi makanan utama..

air yg campur dgn daun kekabu.. kena ramas dlu daun tu smpai kuar air dia.. pastu buat air mandi..




ni la daun semambu.. kalau tak kena campak, mampuih aku nk tau camana ropa daun ni..

letak atas tilam.. tdo atas ni terus..

ikat camni.. pastu ketuk2 la kat tmpt gatal tu..

- pejam celik pejam celik dh bulan Oktober.. cepat sggh masa berlalu.. padahal entry ni aku dh draf sejak bulan Jun lg.. nmpk sgt la not a full time blogger.. byk peristiwa sebenarnya yg jd.. nnti2 la up entry len.. tu pn kalau rajin.. kalau tak rajin, jumpa lg thn dpn.. haha.. semoga panjang umur.. murah rezeki.. eh terwish plak tiba2..

Tuesday, April 19, 2011

10 Signs It's Time To Quit Your Job

written by ~warhans~ at 8:22 AM 0 responds

Chances are if you are lucky enough to have a job, the thought of quitting sounds ridiculous. With the unemployment rate at an all time high, most people are thanking their lucky stars to be employed. But even in a bad economy some jobs are just not worth it. Are there any telltale signs you should be looking for when trying to decide if you throw in the towel? Here are ten signs to look for to determine if it's time to find a new job:

1. You Aren't Learning Anything New

Yes, you want to know how to do most of your job. But there are also things you want to be learning; otherwise you are not growing professionally. If you have stopped learning at work, it's time to find a job where you will learn new skills and grow professionally.

2. You Never Have a Day When You Wake Up Excited To Go To Work

If you wake up every morning Monday through Friday and never feel excited to go to work, that is a problem. It means you aren't enjoying your job and it is diminishing your quality of life. If you wake up every day and dread going to work, it's time to consider quitting your job.

3. You Spend More Time Surfing the Web Than Doing Your Job

When you are at work, you are supposed to be productive. Otherwise, it's a waste of your time and the company's money. If you are bored and surfing the web most of your work day, you may want to think about looking into job options where you'll get more stimulation and responsibilities.

4. You Don't Like Most of Your Coworkers

There are always one or two coworkers in the office that most people can't stand. But if you don't like most of your coworkers, chances are your days aren't very enjoyable because you have to work with them day in and day out. If you can't stand most of your coworkers, it's time to think about finding a company whose employees you mesh with better.

5. You Aren't Making Enough Money to Pay Your Bills

If you are working your butt off and not getting paid enough to pay your bills, you might be overqualified and underpaid for your position. Go find a job that pays what you deserve.

6. You Spend Time Looking For Other Jobs

If you are spending time looking for other jobs while you are on the clock, it's obvious you want to leave your job. So keep looking for new jobs and as soon as you find a good one, take it and run.

7. You Haven't Gotten a Raise in the Last Two Years

If you work hard and benefit the company you work for, you deserve to be rewarded for that. If your boss hasn't given you a raise in the last two years, ask for one. If he or she says no, get out now.

8. Your Boss Sucks

Sometimes bosses suck. But if your boss sucks all the time and takes advantage of your time, it's time to find a new job.

9. The Company Isn't Doing Well

This sign varies from company to company. You must keep in mind that we are in a recession and if sales are down but the company isn't in jeopardy, this sign may not apply to you. However, if business is down to the point where it looks like the company is going to go under, start looking for a new job NOW!

10. You are Stressed All the Time

You are supposed to enjoy life, not be stressed out all the time. If you spend most of your days stressed about everything that going on at work, you are not at the right job.

Futnot : thanks to mrsbobo for dis 'cool' article.. hehe..

Friday, April 8, 2011

Just hang up....

written by ~warhans~ at 8:33 AM 0 responds
Futnot: cuba try test tgk..
 

:: Life Is Not A Fairy Tale :: Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez