EK-LAN

Powered by Blogger.

Friday, June 25, 2010

Facebook @ fesbuk aka FB

written by ~warhans~ at 11:22 AM

Aku rasa sekarang ni semua org dh tau kewujudan facebook.. kebanyakannya dah ada akaun sendiri.. smpai dlm tv pn slalu gak kuar suh join apa2 rancangan dlm facebook ni.. jgn kata rancangan dlm tv, budak2 sekolah rendah pn dh tau.. pendek kata sapa2 yg tau dunia internet ni tau la apa itu facebook.. bg aku, facebook ni ada byk kelebihan.. antaranya ialah : (ni semua pendapat aku la.. org lain aku tak tau.. )

1. tempat utk berjumpa kembali kwn2 @ adik beradik yg dh lama tak jumpa
- ramai jgk la kwn2 lama aku yg dh berpuluh thn tak jumpa, last2 jumpa balik dlm FB.. tu yg aku kenai la.. aku ni jenis yg kalau tak kenai aku tak add.. kalau ada yg aku tak add tu, sori la.. may be sbb aku dh tak ingat.. ye la kan.. kalau dh profile picture tu buh gambar anak ke, gambar benda ka.. mana la aku nk kenal.. tp ada gak yg buh gambar sendiri tp still aku yg tak ingat.. hihi.. kalau dlu zaman kanak2.. skrg ni muka sorang2 semua dh berubah..

2. tempat utk mengimbau kenangan silam
- ramai yg suka upload gambar2 lama.. esp zaman sekolah.. pastu tag semua dlm gambar tu.. mula la bukak balik story mory zaman dlu kala tu.. tu gambar sekolah.. ada gak sedara mara yg upload gambar zaman kecik2.. syok jgk tgk gambar2 lama ni..

3. tempat berkongsi maklumat
- byk jgk info berguna yg aku dpt dari FB.. esp bab parenting, isu semasa, agama dll

4. tempat simpan gambar/ tgk gambar
- ok jgk la kan ada FB.. bole la jgk tgk gambar2 terkini kwn2.. tak payah susah2 nk send thru email.. satu lagi sesuai utk simpan gambar.. mn la tau kot pc dh tak muat nk save gambar2.. pernah skali tu dah terdelete gambar dlm pc.. seb baik dh upload dlm FB.. bole la save lain..

5. tempat simpan/share video dan tgk video
- ada gak video2 yg menarik aku simpan dlm FB.. kalau simpan dlm pc tau je la.. jenuh plak nk mencari kalau nk tgk balik... pastu aku suka tgk video2 yg org lain upload or share..

6. tempat jual brg
- ramai amik kesempatan utk jual brg2.. mula la nk tag org nu org ni.. besa la.. bila dh kena tag kdg2 tergoda la jgk..

7. tempat beli brg
- kalau dh ada org menjual, ada la kan yg nk nk membelinya..

8. tempat utk menjemput org ke kenduri kawin, reunion dsb
- yg ni slalunya aku dpt invitation ja.. tak penah pn invite sapa2..

9. tempat utk communicate either than sms or email or chatting
- slalunya kalau nk communicate guna FB ni mudah la jgk.. sbb bole letak kat status or send messages or chatting.. semua bentuk komunikasi ada.. bole share gambar n video lagi..

10. tempat utk release tension ie main games..
- dlu rajin gak dok main farmville or cafe world.. la ni ntah apa jd dh ngan ladang ngan dapur aku tu.. dh lama tak bukak.. sejak semua games ni dh di'blok'.. huhu.. adakah itu bermakna aku dh tak tension? tu sbb aku dh tak main game.. hurmm...

Tu je la kot kelebihan FB.. nota skali lagi : ni pendapat aku ja..

Futnot : ada jgk la keburukan FB ni.. smpai ada yg bole meruntuhkan rumah tangga.. Nauzubillah min zalik..ekceli bergantung kpd org jgk.. klau niat dia baik, baik la jdnya..

0 responds:

Post a Comment

 

:: Life Is Not A Fairy Tale :: Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez